29 de nov. 2008

Creativitat Corporativa

Creativitat Corporativa (CC)
Perquè matem la creativitat?

La creativitat és un dolç que no amarga a ningú. No obstant, rarament floreix a les nostres organitzacions. Per què? Creativitat és una paraula amable, un tema agradable. Si ens qualifiquen de “creatius” o “innovadors” ens sentim afalagats.
I és que tenim la certesa que la creativitat pot reportar beneficis a la nostra empresa i a la nostra vida personal. La creativitat té glamour. No obstant, la realitat mostra un escenari molt diferent del que seria d’esperar amb aquest preàmbul: la creativitat
és un bé escàs a les nostres empreses. Generalment, només s’utilitza quan hi ha un problema.
Llavors, aguditzem l’enginy i... normalment obtenim bons resultats. Però rarament es va més enllà; rares vegades es passa a incorporar la creativitat a la cultura i al modus operandi
de l’empresa i a aguditzar l’enginy davant les oportunitats.
Per què s’inverteix tan poc en aquest actiu de baix cost i alt rendiment? La resposta és múltiple. Les nostres organitzacions estan estructurades de forma jeràrquica i orientades a la producció.
En qualsevol fase d’aquest cicle productiu, un col·laborador amb una iniciativa, què pot fer amb ella?, on presentar-la? El més normal és que topi amb el que els anglosaxons han anomenat Idea Killers o Killer Phrases,
diguem-ne “Mataidees” (aquelles frases que l’estructura de l’organització utilitza per “defensar-se” de las noves idees): “Sí, però...”,
“no tenim pressupost”, “és una bona idea, però no és per a nosaltres”, “ens falta gent per fer-ho”, ..., “fes-me un informe”.
Quantes iniciatives valuoses dormen una pau eterna en els calaixos del superior immediat? Les idees queden a la mercè del lloc on caiguin. Això explica que tan poques d’aquestes aportacions vegin la llum,
malgrat que la capacitat de generar idees de tots els qui col·laboren en una empresa hagi estat elogiada.
La creativitat necessita un camp de cultiu adequat a les seves característiques. Deanna Berg, consultora d’estratègies de canvi, va escriure: “Llençar les idees massa aviat és com llençar un paquet de llavors de flors perquè no són boniques”.
Les idees-llavor necessiten un planter (lloc, temps, dedicació) on arrelar prou com per poder demostrar si tenen futur, si poden obrir nous camps, millorar el servei, etc.
Si no dotem a l’estructura empresarial de mecanismes per a que les idees superin l’estat embrionari, puguin madurar i sobreviure el temps suficient
per demostrar els seus valors, estem contribuint a matar-les. Crear un planter per a les iniciatives és una llançadora per introduir la creativitat a l’empresa i un bon motor per promoure el canvi.
Aquelles que demostrin la seva vàlua, convé inserir-les en la cadena de valor del producte o servei.
En alguns casos el trànsit serà més ràpid per la seva facilitat d’implantació. En d’altres, pot requerir de projectes específics. Adequar l’estructura de la nostra organització creant mecanismes per promoure, recollir i tractar adequadament les idees que diàriament sorgeixen, és un primer pas per a que la creativitat es converteixi en font de riquesa. El camí és llarg, però excitant i prometedor.



Ramon Gomà, rgoma@ecodi.net, Expansión, 29.05.1999, Madrid

La gestió de la Innovació en empreses de serveis

La present guia pretén ajudar ales empreses de serveis a gestionar el seu procés d'innovació mitjançant un conjunt de recomanancions, bones pràctiques i experiències empresarials

Gestió de la innovació en empreses de serveis

Euroecom. Noves eines, nous models de negoci

Resum interessant d’una jornada sobre l’utilització d’internet per a la creació de noves estratègies de negoci. Ho ha penjat en el seu blog en Ricard Espelt, un dissenyador gràfic de la zona d’Igualada, vinculat també en el pel que vaig veure en la última jornada de Falset a la que vaig poder assistir.

http://www.theplateishot.com/?p=278

Guia de gestió de la innovació. Part I: Diagnosi

link sobre temes "teòrics" sobre la gestió de l´innovació.....

Guia de gestió de la innovació. Part I: Diagnosi

Per "Francesc Casajuana"

El perquè del Club


LA FINALITAT

Difondre i desenvolupar la innovació en la xarxa empresarial de la comarca. La innovació hauria de ser el segell de les empreses de l'entorn


QUÈ ÉS LA INNOVACIÓ ?

Capacitat organitzativa per convertir una bona idea en un producte/servei


OBJECTIUS

-Fomentar la creativitat
-Replantejar el model de negoci
-Augmentar les vendes i generar benefici
-Fomentar la participació en xarxa
-.....


ADREÇAT A

Persones emprenedores, nous empresaris i empresàries i responsables i col·laboradors de l'empresa consolidada. També a les entitats.


FUNCIONAMENT

-Club de socis/sòcies: carnet i pagar una quota per pertànyer
-Noves tecnologies ---- blocs, facebook, ....
-Grups de treball...
-Logo distintiu
-Xerrades, discusions, trobades
-Fer realitat les propostes fetes pels socis.
-.....